محورهای مورد بررسی هفته نامه های تاجیكستان در هفته اخیر
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، نشریه 'فرژ' با اشاره به تداوم كمبود و نارسایی های برق در سراسر تاجیكستان بخصوص در فصل زمستان، نوشت: خوشحالی مردم برای تامین برق زیاد دوام نیاورد و مردم سردترین فصل سال یعنی زمستان را با وجود بارشهای زیاد، همچنان با كمبود شدید برق بسر بردند.

این نشریه ادعای شركت برق تاجیكستان مبنی بر اینكه كاهش ذخایر پشت سد و دبی آب رودخانه 'وخش 'باعث افت كاهش تولید برق شده، را رد كرد و نوشت: این امر بهانه ای بود تا شركت یادشده عملكرد خود را توجیه كند كه در سردترین روزهای سال به جز مركز اصلی شهر دوشنبه، بقیه نقاط تاجیكستان تنها 2 تا 3 ساعت در روز برق داشتند.

به گزارش خبرگزاری روسی'آسیای مركزی.رو'، 'غلام الدین سیف الدین اف' ادعای مقامات شركت برق منبی بر كاهش ذخایر پشت سد را رد و تاكید كرد: فروش پنهانی برق به ازبكستان و افغانستان عامل اساسی كمبود شدید برق در تاجیكستان بوده است.

مدیریت نیروگاه برق آبی 'سنگتوده – 1' گفت كه تمام برق تولیدی این نیروگاه به افغانستان صادر می شود و شركت دولتی ' برق تاجیك' به علت بدهی 30 میلیون دلاری خود توان خرید برق این نیروگاه را ندارد.

هفته نامه' امروز نیوز' نیز در مطلبی تصمیم وزیر انرژی و رییس شركت برق تاجیكستان برای افزایش قیمت برق را عاملی در ایجاد ناآرامی در كشور دانسته و از این وضعیت ابراز نگرانی كرده است.

این نشریه اضافه كرده است از آنجا كه افزایش قیمت برق سبب تشدید مشكلات اجتماعی و اقتصادی مردم خواهد شد، امیدوارم بی مسئولیتی وزیر انرژی و رئیس شركت برق باعث بروز حوادث غیرمترقبه در این كشور نشود.

'اسماعیل طبلك اف' نماینده مجلس تاجیكستان از افزایش فشارها بر وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم انتقاد كرد و گفت : مشكلات و نارسائیها باعث بروز مسایل عدیده برای مردم شده است.

هفته نامه 'ملت 'نیز نوشت: دولت بجای اجرای پیشنهاد بانك جهانی، بهتر است قیمت برق مصرفی شركتها و كارخانه های بزرگ صنعتی را بازنگری و اصلاح و كسری درآمد خود را از این محل تامین كند.

جشن جهانی نوروز دیگر محور مورد بررسی توسط هفته نامه های تاجیكستان بود .

'نشریه آزادگان'در مطلبی تحت عنوان 'نوروز مصنوعی' نوشت: این جشن در تاجیكستان بیشتر جنبه دولتی دارد و از مسئولان خواست از افزایش تجمل گرایی و ترویج ظاهر سازی در عید نوروز پرهیز كنند.

نشریه روسی زبان'بیزینس پلتیكا' نیز كشته شدن 16 افغانی در قندهار توسط یك سرباز آمریكایی را مورد بررسی قرار داد.

این هفته نامه درمقاله خود تحت عنوان'ترانزیت آمریكایی' ادامه داده چه كسی می تواند امنیت مردم تاجیكستان و آن تعداد سربازان روسی كه در بخشی از مرزهای ما حضور دارند را در برابر فروپاشی روانی سربازان آمریكایی ضمانت كند.

نشریه فرژ در مطلب دیگری به روند روبه افزایش چاپلوسی و تملق گویی در بین مسئولان دولتی اشاره كرده و نوشته است تنها با برگزاری انتخابات شفاف و روشن می توان نسبت به انتخاب بخشداران، فرمانداران، استانداران و شهرداران بی طرف، سالم و غیرمتملق اقدام كرد.

آساق**ه.ص**1558**5981**1577





:: برچسب‌ها: پاییز , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: